2014年2月11日 星期二

[Radio Times] Sherlock: Steven Moffat interviews Benedict Cumberbatch (2014.01.01)

原文網址:Sherlock: Steven Moffat interviews Benedict Cumberbatch


還有誰比Sherlock的創作者之一Steven Moffat更適合盤問Benny C呢?看看他從偵探身上挖掘到了什麼?


括號([])內為Moffat發言。




Written By Steven Moffat

12:01 AM, 01 January 2014



(Nikki、小小、死線合譯)



好吧,我必須誠實,我以前沒做過這種事。我是幫Radio Times寫過文章沒錯--天知道,我最近大概就該來宣稱一下這特輯是除了基督誕生馬槽之外最聖誕的特輯--然而,僅管我跟Benedict聊過非常非常多次天,但我之前可從來沒有採訪過他啊! 

所以請體諒我,拜託寬容點。你們要知道,真正的困難在於BC非常聰明,而且他接受過無數次的採訪,所以根本不可能輕易地唬哢他,加上這些日子Sherlock Holmes正住在他腦袋裡,他可能不會永遠那麼好說話………。

當錄音帶在跑時(好啦,我知道根本沒錄音帶這種東西,但我沒更新個人辭彙已經有30年了),我開始激動。我無法不注意到他正穿著大衣,這正中下懷,開場太容易了! 

Steven:看著你身上的Sherlock服裝,他們是如此具象徵性…穿在身上的感覺如何?覺得奇怪嗎? 

Benedict: 這身穿著有時候讓我感覺像在化妝舞會,當然演戲時,你不會這麼想。我一向堅持不重覆既有的成功,所以想說改個髮型、換件大衣,又有何不可。當然因為Belstaff大衣已經停產了,所以有理由必須換。[大衣製造商Belstaff已停止生產這件大衣]的確,它變成一種象徵了。但事實上,我還蠻嫌棄這件大衣的,我叫它地毯,尤其在八月拍攝你們寫的聖誕節場景時。我還是必須承認它真的很有效果。這大衣可是把Ray[Holman,試播集的造型設計]、Sarah[Arthur,系列影集的造型設計]、你和我的想法完美結合。

SM: 我沒有介入服裝這件事哦! 
BC:但是你看到時就知道那奏效了。
SM:我看到那件為第三季而做的大衣時,就覺得討厭!請記住,我們本來是想替他找件和之 前相似的新大衣,所以我一看到就很火大。
BC:那件不太合適。
SM: 那是件好看,但就不是Sherlock的大衣。 

[很好,這樣算是破冰了吧!!現在我漸漸有自信了,可以嘗試一個跟大衣不太相關的問題,他預期不到的……。] 

SM: 這裡有個關於角色的問題,是針對Sherlock的,因為我和編劇戰友Mark仔細思考過……
BC: Sherlock虛榮嗎?
[該死!] 

SM: 是的,他花了多少力氣在這上面? BC:他像足球員一樣注重外表嗎?應該不是。還是像電影明星一樣虛榮?或許是。但他注重形象不是要讓人們崇拜他,而是為了用這方式掌控全局。他的外表有如他的盔甲,所以我不認為那是一種自負虛榮。

[你看,多聰明啊!當他回答時,我不停地點頭,好像我也這樣想。我會把這些話告訴Mark,讓他也能有同樣的想法。然後我們就會像無所不知的節目製作人,而不是像兩個趁無人時偷偷操控玩偶的中年歐吉桑。]

好吧,回到採訪上,因為我要使出絕招了!像個真正的採訪者!BC最討厭談論關於成為性感象徵這件事,且讓我旁敲側擊,使出所有採訪技巧,肯定能嚇到他…..]

SM:所以這不是自大虛榮,儘管他知道自己挺帥的,這就引發了我下一個問題。
BC:如果你是想試著問我成為性感象徵這事……
SM: 不不,我不是。天啊,不是。絕不可能這麼做的。就讓小報去談這種事吧,這就是我的想法。

[Benedict現在耐心等著我實際上要問他些什麼。腦袋一片空白,而且他在瞇著眼看我了。怪不得Moriarty要自己爆頭。有沒有人試過盯著你的手機期望它自己會來一通緊急電話?那一點也不管用!]

SM: ...不,我想說的是我記得在第一年,和開始延伸到第二季間,Mark和我會跟你提到Sherlock Holmes,而你會做出些建議,有些行得通有些不行。我現在發現你即興添加的表演真是完美而到位。
BC: 謝了,老大![老大!這可真是進展順利。]

SM: 從第一季,第二季到第三季-可以很持平地說你已經竄起成為一個大明星了。這很驚人而你從沒停止工作過,你扮演了各種不同的角色,從Julian Assange到Star Trek。而一開始我們都還不知道Sherlock會這麼熱門。當時回來拍第二季是什麼感覺?

BC: 感覺有點尷尬,第一次回來的時候。不只因為這感覺有點奇怪也因為它是這麼成功。我想我們都有點感覺自己是局外人,看著這一切。我看著Martin Freeman然後想著:『天啊,夏天的時候我還在電視上看過你某個很不錯的節目。』所以花了點時間找到韻律和步調,泰半是因為同時發生的一切。這次回來(拍第三季),(熟悉感)似乎已經牢牢駐進我的腦海裡了,好像只是被暫停,而我只要按播放就馬上能繼續。

SM: 你跟Martin都已經變成巨星了。Mark跟我曾開玩笑說如果我們現在才搞這齣戲然後說我們想要你們兩個參演,一定會被笑死。我們確實曾懷疑過你們倆會不會回歸Sherlock,它看起來似乎規模小了點。

BC: 不。這不像是回到一個影集。這是非常特別的,它獨一無二。它並不會讓你覺得自己像在做一般連續劇一樣被限制住。你總是讓我們覺得很愉快,壓力一直都在,因為我們是你的第一批電視觀眾,我們是那些在周日晚上九點時,拿著飲料坐下來等著它開始的那些人。就是Martin和我第一次讀詞的時候,我們是第一批接受衝擊的人。你從沒有讓我們失望過。這會持續下去的。[所以就繼續下去吧。不知道這能不能印在T恤上。] 而且我們今年的客串演員們真的太棒了。

SM: Sherlock將變得有點北歐風。[《The Killing》(譯註:丹麥典電視劇原名:Forbrydelsen) 和《Borgen》的Lars Mikkelsen將扮演反派Charles Augustus Magnussen] 而且現在我們將請到Amanda [Abbington, Martin真實世界的人生伴侶]來飾演Mary Morstan。John的新……呃,摯友。

BC: Amanda不是客串演員。她是這個家庭的重要份子,是一位新加入、了不起的同盟、朋友和演員同伴。跟她一起工作非常愉快。

SM: Sherlock跟Mary在一起的時候有點兒不一樣——為什麼呢?

BC: 我想沒錯,他還是在關注自己,沒有被困在這段關係中,但她是個很了不起的堅強女性角色,非常投入(譯註:我想是要說在JW跟SH的生活中很活躍?),而這很棒。我喜歡這種氣場,Amanda就是這麼細膩隱約,身為演員她有著絕妙的品味。她真的很特殊。

SM: 雖然我自己心裡有些想法,不過你認為S3的偵探哪裡不同?

BC: 我想他比較退化(到沒認識John之前),這很可惜,從某方面來說如果(S2)因此能讓他稍微更進步、如果讓他那種難相處性格有所改變就好了。我覺得沒有Watson,就像單車的穩定器鬆掉一樣,又或者像穩定器重新被硬裝上去。我也不曉得。
他跟倫敦不同調,跟他原本的棲息地不同調,甚至身為一個「個人」在社會裡卻找不到定位。雖然我們會慢慢發現其實他也經歷了不少糟糕的事。某方面來說,他付出了代價。(這季)都是關於Watson怎麼面對他的回歸,可大家替Sherlock想想:他先前有必須面對的挑戰、但他只能獨自去解決;他不是單單回到一個變動後的倫敦而已。他的倫敦已經完完全全全陌生了。
然後他會看到一間空屋、一個已經訂婚的摯友… 而不曉得該怎麼應對以上這些是很令人心碎的。這些是應該心碎,(適應不良)會很滑稽好笑,但同時它也應該要很令人難過。我希望我沒有把這些演得太俏皮、希望我有詮釋對了。
關於他怎麼把重新出現在Watson面前,這種大幅度改變(的拿捏)讓我比演其他橋段要更為緊張。

SM: 所以他在第一集裡回到了一個有點不一樣的世界…

BC: 讓我講一下我覺得很重要的一點,大家都一直糾結期待關於2-3他怎麼假死的解釋。可是我更擔心我(Sherlock)要怎麼重新讓世界知道我的存在。

SM: 那麼!最重要的結尾問題。如果能讓你選—各方面來說還真的可以—你接下來在Sherlock影集裡會怎麼做?你會想看怎樣的發展?

BC: 我不會先入為主。你跟Mark這麼聰明厲害,應該有最棒的點子。我當然希望你不會自己答了,好炫耀一下你有多高明。 

[快別這麼想!不過呢,我還真的捏造答案了。因為Benedict想出了很多又酷又聰明的點子,如果我跟Mark想攬過來自己出鋒頭,那公佈在Radio Times訪問裡讓咱們明星居功就沒意義了,對吧。
總之,他滔滔不絕了好一會兒,所以過了幾分鐘我溜出去找東西喝。然後吃了個晚餐、短暫享受一下假日—我想他應該沒注意到。我大概等等要回去看看他是不是還在講。
別告訴其他人,不過如果事關Sherlock,我相信Benedict會持續好一陣子。當然了,除非我們在303讓他領便當。]



(原文如下)


Who better to interrogate Benny C than Sherlock co-creator Steven Moffat? Here's what he found out from the detective… 

OK, I’ll be honest. I’ve never done this before. I’ve written Radio Times articles before. God knows, I’ve probably popped up fairly recently claiming that it’s the Christmassiest Christmas special since the birth scene in the manger. And, as it happens, I’ve spoken to Benedict many, many times. But I’ve never interviewed anyone before.

So bear with me. Be merciful. The trouble is, you see, Benedict is very clever. And he gets interviewed a lot, so can probably spot a Scottish fake. And Sherlock Holmes lives in his head these days, so he might not always be kind… 

The tape is running (there isn’t actually any tape but I haven’t updated my personal vocabulary in 30 years) and I’m flailing. I can’t help noticing, though, that he’s wearing a coat. As starts go, it doesn’t get more predictable than this!

Steven: Looking at you in your Sherlock clothes, they’re so iconic now. How does it feel to be inside that? Does that feel weird?

Benedict: Sometimes when I put it on, it feels like fancy dress. Obviously when in character, you don’t contemplate that. I’ve got a resistance to repeating success, so an element of me wanted to develop the hair, the coat, and there’s no reason why we can’t. There might be a reason that we have to, because the Belstaff coat is no longer in existence. [The manufacturer, Belstaff, has discontinued it.] But yes, it’s become iconic. Actually, I’m disparaging of the coat. I call it the carpet, especially when you write Christmas scenes for us to film in August. I’m resigned to the fact that it completely works. It was a brilliant combination of Ray [Holman, costume designer] on the pilot and Sarah [Arthur, costume designer] on the series, and you, and myself.


SM: I was the least involved.
BC: But when you saw it, you knew it worked.
SM: I went into a sulk when I saw the other coat they made for series three. Remember, we tried to make another one work that was supposed to be similar and I just sulked.
BC: It wasn’t good.
SM: It was a fine coat but it just wasn’t the coat. 

[Fine, ice broken. Now I’m getting confident. Going to try a question that’s a bit less coat-centric, one he won’t see coming...] 

SM: There’s a genuine character question I have for you about Sherlock, because my fellow writer Mark Gatiss and I have pondered this...
BC: Is Sherlock vain?
[Blast!]


SM: Yes, how much effort is he putting into this?
BC: Is he footballer vain? No. Is he movie star vain? Possibly. But it’s not really about the image he wants to project in order to make people fancy him; it’s about what he wants to use of himself to control a situation. His look is part of his armour. I don’t think it’s vanity.

 [See, clever. I nodded during all of that, like I’d thought of it myself. I’ll pass it on to Mark so he can already have thought of it, too. Then we’ll both look like clued-up showrunners, instead of a couple of middle- aged men who play with action figures when no one’s looking. 

OK, back to work. Because now I’m going for the jugular! Being a PROPER interviewer! One thing Benedict HATES talking about is his sex-symbol status. But by sliding sideways into the subject, using all my journalistic skills, I’m pretty sure I can surprise him...] 

SM: So it’s not vanity. He sort of knows he looks good, though. This leads me to my next question.
BC: If you’re tying this thing with me now becoming a sex symbol...
SM: No, no, I’m not. God, no. Would never do that. Leave that stuff to the tabloids, that’s what I say. 

[Benedict is now waiting patiently for what I was actually going to ask him. Mind blank. And he’s eyeing me narrowly. No wonder Moriarty shot himself. Have you ever tried to make your phone ring with an urgent call just by staring at it? Doesn’t work!] 

SM: ...No, what I was going to say is that I remember in the first year, and to some extent the second, Mark and I would be telling you about Sherlock Holmes and you’d be making some suggestions and some would work and some would not. I’m now finding your ad-libs and the bits that you add completely perfect.

BC: Thanks, boss! [Boss! That’s SO going in.] 

SM: Series one, two and three – it’s fair to say during that time you’ve boomed as an actor. It’s been phenomenal and you haven’t stopped working, you’ve played all these different parts from Julian Assange to Star Trek. The first time we didn’t know Sherlock was going to be a hit. How did it feel coming back for series two? 

BC: It felt awkward, actually, coming back the first time. Not because it was strange but in a way because it had been such a success. I think we both felt slightly that we were outside of it, looking in. I was looking at Martin Freeman and thinking: “God, I saw you on the telly in something rather good during the summer.” It took a little bit of time to get the rhythm and pacing back, partly because of what had happened in the meantime. This time round it seems to have held in my mind, it seems to be something I can press pause with and then press play again. 

SM: You and Martin have become so huge. Mark and I were joking that if we pitched this show now and said we wanted you both in it, people would laugh at us. We did wonder if you’d both come back to Sherlock. It all might seem a bit small. 

BC: No. It’s not like coming back to a series. It’s a very special thing. It’s unique. It doesn’t feel like you’re constraining yourselves to a format in the normal television way. You always delight us. The pressure is always on because we’re your first TV audience, we’re the people sitting down with a drink at 9pm on a Sunday getting ready for it to start. That’s Martin and me when we first read the scripts. We’re the first people to get that hit. You’ve not disappointed us on any single occasion. It will keep going. [SO keeping all that in. Wonder if it would work on a T-shirt.] And the guests we have this year are extraordinary. 

SM: Sherlock’s going a bit Scandi. [Lars Mikkelsen from The Killing and Borgen will play villain Charles Augustus Magnussen.] And now we’ve got Amanda [Abbington, Freeman’s real-life partner] as Mary Morstan. John’s new... erm, best friend. 

BC: Amanda is not a guest star. She’s very much part of the family, but what an amazing ally and friend and fellow actor to have on board. She’s a joy to work with and be with. 

SM: Sherlock is a bit different when he’s with Mary –why is that? 

BC: I think he is. He still exists in his own limelight and he’s not smothered by that relationship. But she’s an incredibly strong female character. She’s very involved and that’s brilliant. I love the dynamic. Amanda is just astonishingly subtle and has sublime good taste as an actress. She’s really special. 

SM: I’ve got my own views on this but I want to ask what you think – how different is Sherlock when he comes back? 

BC: I think he’s regressed, which is a shame in a way as it would have been lovely to have evolved him into somebody who was perversely different for a little bit. I think without Watson the stabilisers have come off the bike a little bit, or they’ve been put back on, I don’t quite know. He’s not in tune with London, he’s not in tune with his natural habitat and he’s nowhere near in tune with what it is to be a human being in society.

Although he’s been through a s**tload, as we discover. In his own way it’s cost him. It’s all about how Watson responds to this man coming back. Spare a thought for Sherlock. He’s had his challenges and had to confront them on his own. He’s coming back to, not a changed London, but his London is very changed. An empty flat, an engaged best friend, and not knowing how to engage with that is heartbreaking. It should be. It should be funny, but it should also be upsetting, hopefully. I hope to God it’s not too cute and that I got it right. I’m more nervous about that than anything else, about the gradations of him introducing himself back to Watson. 

SM: So he comes back in the first episode to a slightly different world...
 
BC: It’s important for me to state this. Everyone keeps on banging on about the expectations of how he survived his fall at the end of series two. I’m much more worried about how I reintroduce myself to the world.  
SM: So! Big final question. If it was up to you – and in many ways it is – what would you do next in Sherlock? Where would you like to see it go? 
BC: I wouldn’t presume. You and Mark are so clever and handsome that you’rebound to have all the best ideas, and I certainly hope you’re not going to make your own answer to this question just to make yourself look good.   

[Perish the thought! Though, of course, I did. Because Benedict came out with a lot of clever and cool ideas, and if Mark and I are going to take the credit for them, there’s not a lot of point attributing them to our star in a Radio Times interview.


Anyway, he kept going for quite a while. After a bit, I popped out for a drink. Then dinner and a short holiday – I don’t think he noticed. I probably should pop back there some time and see if he’s still going.


Between you and me, when it comes to Sherlock, I think Benedict will be going for quite a while yet. Unless we kill him in episode three, of course.]

沒有留言:

張貼留言